Historie

Ze is “geboren” op 15 januari 1960, toen bestelde Türk Hava Yollari (Turkish Airlines) haar bij Fokker. Op 13 juli 1961 rolde ze als nummer 75 van dit type toestel uit de fabriek en mocht vervolgens op 25 juli van datzelfde jaar haar eerste vlucht maken. Op 30 augustus 1961 begon haar werk in Turkije waar ze tot 12 oktober 1973 is gebleven. Ze vloog toen met het callsignTC-TEK. Hier heeft ze het grootste deel van de ruim 20.000 uren op de teller gevlogen.

Na wat omzwervingen, wat last van midlife-crisis misschien, wordt ze teruggekocht door Fokker en komt naar Schiphol. Hier gaan ze haar ombouwen naar een prototype defensie toestel de zogenaamde maritime conversie. Het plan is haar in te gaan zetten op diverse luchtshows en op die manier meerdere toestellen van dit type te kunnen gaan verkopen. Dat is gelukt, 14 stuks zijn er toen gemaakt voor diverse internationale defensies. Ze is nogal een dame die graag in de belangstelling staat dus die luchtshows waren spek in het bekje! De eerste vlucht in haar nieuwe outfit én naam, PH-FCX, was op 28 februari 1976. In datzelfde jaar vloog ze in de Farnborough Air Show, Engeland. Het jaar daarop in Spanje voor de SAR (Search And Rescue). Ook Parijs mocht op haar lijst niet ontbreken net als Ierland waar ze in de zomer van 1977 voor het ministerie van defensie haar kunsten mocht vertonen.

als maritiem demo toestel

Haar laatste vlucht was op 30 juni 1983 naar Ypenburg, ze had er als demo-toestel toen 290 vluchten op zitten met bijna 600 vlieguren.

Na een paar jaar in een loods te hebben gestaan heeft de KLM haar van augustus 1985 tot mei 1988 geleased als niet-vliegend-object voor trainingsdoeleinden. Toen de leaseperiode voorbij was heeft Fokker haar gedoneerd aan de F.27 Friendship Association (FFA) en werd ze geplaatst op Schiphol als poortwachter bij het Aviodome Museum. Daar heeft ze gestaan tot 2002.

In juni 2003 is ze verkocht aan PS Aero te Baarlo, eigenlijk niet verkocht maar geruild voor een Starfighter F-104. Daar heeft ze vele jaren staan pronken tussen tientallen andere vliegtuigen en straaljagers. Je kunt rondleidingen boeken bij Piet Smedts of op afspraak een bezoek brengen.

In 2015 zijn we de zoektocht naar een geschikt vliegtuig gestart en kwam ik op de website van PS Aero een foto van de F27 tegen. Piet gebeld en een afspraak om te komen kijken gemaakt. We waren direct verliefd op haar….op 30 december 2015 hebben we haar tenslotte gekocht.

leerlingen van de AM&TS hebben fantastisch geholpen

Augustus 2016 is ze in onderdelen hierheen gebracht en weer in elkaar gezet. Vervolgens zijn we met hulp van leerlingen van de AM&TS, opleiding vliegtuigtechniek hier in Hoogerheide, haar gaan demonteren en leeg maken voor de daadwerkelijke verbouwing. Met inzet van meer dan 100 vakmensen zoals meubelmakers, installateurs en schilders was midden oktober 2017 de klus geklaard en kon de verhuur starten. De eerste gasten die erin geslapen hebben waren collega’s die, net als wij, meededen aan het B&B programma van omroep MAX. Op 12 april 2018 hebben we haar officieel laten openen door Martin Schröder, oprichter van Martinair.

Esther bewaakt de net geleverde propellors…
Zomer 2020, de tuin is volwassen geworden